نقدینگی با مصوبه جدید به سمت بورس حرکت می‌کند

مدیر تحلیل و توسعه بازار کارگزاری بورسیران تاثیر مصوبه جدید سازمان بورس را تشریح کرد و گفت: از مهمترین اثرات مصوبه جدید سازمان بورس و ارواق بهادار می‌تواند به حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت کند و امیدواریم بورس در روزهای آینده در ریل منطقی خود قرار گیرد.

مهبد قندچی مدیرتحلیل و توسعه بازار کارگزاری بورسیران، در گفت‌وگو با «صدای بورس»، در رابطه با مصوبه شب گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در شب گذشته مصوبه جدید سازمان بورس در خصوص سقف سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت وجود داشت که دو بند مهم دارد.

وی افزود: بند اول این مصوبه در خصوص این بود که براساس مصوبه سقف سرمایه گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت در بخش سپرده بانکی و اوراق از ۴٠ درصد به ٣۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و بند دوم آن این بود که حداکثری برای خرید سهام گذاشته شده است.

قندچی ادامه داد: در نگاه اول این ذهنیت وجود دارد که سازمان بورس می‌بایست حداقلی برای صندوق های درآمد ثابت در نظر می‌گرفت. اما طبق محاسبات انجام شده به نظر می‌رسد با توجه به منابع حدود ٧٠٠ همتی که در دست صندوق های درآمد ثابت است اگر قرار باشد این ۴٠ درصد به ٣۵ درصد کاهش یابد، این ۵ درصد رقمی معادل ٣۵ همت می‌شود که عدد قابل قبولی است.

مدیرتحلیل و توسعه بازار کارگزاری بورسیران راهکار خود برای صندوق ها را اینگونه بیان کردو افزود: از آنجایی که هیچ الزامی برای آنکه این پول به سمت سهام آید، انجام نشده این موضوع مطرح است که چه کمکی به بازار می‌کند. صندوق ها منابعی را دارا هستند و نمی‌توانند جای دیگری سرمایه گذاری کنند. اما با این مصوبه به مرور شاهد حرکت پول به بازار در سهام ارزنده ای که شرایط بنیادی مناسب دارند و عموما در مجامع سودهای نقدی مناسبی تقسیم می‌کنند نیز خواهیم بود.

قندچی افزود: از طرفی این مصوبه می‌تواند بر کاهش نرخ سود نیز موثر عمل کند، چرا که وقتی صندوق ها سقف را کاهش دهند یا باید بخشی از اوراق را در بازار بفروشند یا بخشی از آن سپرده بانکی را ابطال کنند که احتمال می‌رود به سمت این موضوع نروند، زیرا رقابت صندوق ها می‌تواند به زیان آن ها تمام شود. بنابراین تنها راهی که می‌ماند این است که به سمت ابطال کردن بخشی از سپرده های خودحرکت کنند.

وی تاکید کرد: از دیگر مزیت های این مصوبه را می توان اینگونه گفت که منابع بسیاری از بانک ها تمایلی برای آنکه بخواهند از هم دیگر نقدینگی دریافت کنند را کاهش می‌دهد و بر نرخ سود بین بانکی تاثیر می‌گذارد که می‌تواند به کاهش نرخ بهره کمک کند. در مجموع می‌توان گفت این مصوبه اتفاق خوبی است و هم وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس با تعامل و شناختی که بر شبکه بانکی و بازار سرمایه دارند با این مصوبات می‌توانند بخشی از منابع را به سمت بازار سرمایه هدایت کنند.

مدیرتحلیل و توسعه بازار کارگزاری بورسیران در پایان گفت: امیدواریم فعالان بازار از ریسک‌های سیاسی فاصله گیرند و اثرات تحولات اقتصادی مانند مصوبه شب گذشته و همچنین سرعت گرفتن رشد دلارنیما را در اکسل های خود لحاظ کنند. در فصل بهار حدود ٢،٢٠٠ تومان رشد دلار نیما و در تابستان حدود ٣،٣٠٠ تومان و از ابتدای مهر ماه نزدیک به ٢.٠٠٠ تومان رشد این نرخ را داشته ایم که با همین رویه احتمال می‌رود تا اواخر پاییز نرخ این دلار بالای ۵٠ هزار تومان خواهد رفت.

کد خبر 506114

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =